Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Goedkoop tanken, toch?

Zo,de olieprijs is lekker gedaald en dus tanken we weer een stuk goedkoper, toch?


grafiek olieprijs.JPGWe weten allemaal dat dit niet zo is. De olieprijs is sinds 2013 gedaald van een prijs ruim boven de $100 tot nu $ 38. Dat is dus 60% daling en dat zou je toch enigszins terug moeten zien bij de pomp.

Helaas voor ons automobilisten is dat niet waar. In 2013 steeg de prijs voor normale benzine aan de pomp tot € 1,85 per liter. Een vergelijkbare prijsdaling van 60% aan de pomp zit er echter niet in. Als je nu gaat tanken betaal je altijd nog zo’n € 1.55 (afhankelijk waar je tankt). Dat is dus slechts een daling van ca 16% t.a.v de hoogste prijs uit 2013.

Als conclusie hierop zou je kunnen stellen dat de winstmarge voor de Oliemaatschappijen dus enorm is toegenomen. Helaas is die redenering niet helemaal waar. Oliemaatschappijen hebben voorraden en die worden minder waard. Ze exploiteren olie en de marge daarop wordt minder. Dus oliemaatschappijen maken niet direct meer winst. Eigenlijk is de enige partij die echt profiteert van het verschil tussen de wereld-olieprijs en de prijs aan de pomp de overheid.

De overheid heft accijns 0,77ct op een liter. Dat was in 2014 want sinds 2015 is dat verhoogd met 0,07ct Inflatiecorrectie (hoezo inflatie). Als je dacht dat dit alles was dan heb je het mis. Over de brutoprijs aan de pomp (dus inclusief de accijns) betaal je ook nog eens 21% BTW.

Niet verwonderlijk dat wij aan de pomp niets merken van de crisis op de oliemarkt.

Benzine tanken.jpg