Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bunq, het is een hele uitdaging

In november 2015 werd Bunq geïntroduceerd. Een bank die een geheel nieuwe manier van bankieren zou brengen. Een bank speciaal gericht op jongeren. Geen papier meer maar uitsluitend een app. Geen bank maar een fintechbedrijf die zich uitsluitend bezighoudt met betalingsverkeer. Geenspaarrekening, deposito of andere bankzaken. Kortom een bank die alle andere banken rechts en links inhaalde vanwege de technologische innovaties en geheel nieuwe benadering van het vak bankieren.


Dat was 2015 en hoe staat het er nu voor?

Bunq is er nog steeds. Over 2016 werd een verlies genoteerd van ruim € 5 miljoen maar met een financieel krachtige aandeelhouder is dat niet een probleem. De oprichter, Ali Niknam, heeft in 2016 voor € 9,2 miljoen het kapitaal aangevuld om tekorten te dekken. Hij verzekert de klanten ook dat hij  Bunq financieel zal blijven ondersteunen.

Over die toezegging dat Niknam Bunq financieel blijft ondersteunen heb ik mijn twijfels. Niet dat ik twijfels heb over de intentie van Niknam, zeker niet. Niknam is een bevlogen ondernemer met een idee waarin hij gelooft. Mijn twijfels zijn gebaseerd op hetgeen ik zie gebeuren met het product en met mijn eigen ervaringen.

In de eerste plaats gaat elke ondernemer, ook diegene die een enorme zak met geld heeft, op een bepaald moment nerveus worden als er elke maand een hoop geld gestort moet worden. In de tweede plaats heb ik twijfels over het concept Bunq. Als ik de diensten van Bunq bestudeer dan zie ik een prachtig idee maar intussen hebben alle banken dit idee al gekopieerd en hun mobiele dienstverlening minimaal gelijk gemaakt aan die van Bunq.

Wat betreft mijn eerste twijfel, het constant bijstorten door de aandeelhouder, zagen we dit jaar al de eerste signalen. Sinds 1 augustus heeft Bunq de kosten voor een rekening met pinpas aanzienlijk verhoogd. Dit bevestigt mijn twijfel dat Niknam wel degelijk nerveus wordt over het bedrag dat hij maandelijks moet bijstorten om de kosten te dekken. Het blijkt dat hij geen winstgevend model heeft waarbij de klant slechts 1 Euro per maand betaalt. Het verdienmodel aanpassen is altijd een alarmsignaal voor de continuïteit van de bereidheid van financiers om verliezen te blijven dekken.

Mijn tweede twijfel over het concept van Bunq zie ik bevestigd worden in het feit dat veel klanten woedend reageerden op de prijsverhoging van Bunq. Blijkbaar is de geboden gratis dienst niet voldoende. De faciliteiten die geboden worden met die gratis rekening zijn leuk, maar ondertussen bieden vrijwel alle banken dezelfde mogelijkheden via hun mobiele app. Als je een pinpas naast je rekening wil hebben dan wordt Bunq meteen de duurste bankrekening van Nederland. En wat heb je aan een bankrekening zonder pinpas?

Het project Bunq is een grote uitdaging de komende jaren en of het succesvol gaat worden is nog een grote vraag. Er moet in ieder geval nog heel wat gebeuren. Toevoegen van nieuwe innovatieve diensten is een noodzaak. Diensten die een meerwaarde bieden waarvoor klanten bereid zijn om te betalen. Een hogere marge op de standaard bankdiensten verpakt in een ander jasje is niet het juiste businessmodel.

Daarnaast kan ook aan de communicatie nog wel het een en ander veranderd worden. Zowel de communicatie naar de (potentiële) klant alsook de communicatie naar de pers.

André van Eerden